minah tudung


"Telah menjadi suatu ijma' bagi kaum Muslimin di semua negara dan pada setiap masa oleh semua golongan fuqaha, ulama', ahli-ahli hadith dan ahli tasawuf, bahawa rambut wanita itu tersenarai di antara perhiasan yang wajib ditutup dan tidak boleh dibuka di hadapan orang yang bukan muhrimnya.

Dalil untuk ijma' tersebut ialah ayat Al-Quran:

"Katakanlah kepada wanita yang beriman, "Hendaklah mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya." (Surah An-Nuur: 31)"

dipetik dari.. http://dhanysarip.blogspot.com/2005/11/rambut-wanita-adalah-aurat.html

first of all, maaf kiranya aku menggunakan gmbr siti sebagai contoh. tapi, ini bukan contoh yg patut diikuti. hurm.. anyway, aku tergerak untuk buat entry ni based on experience aku.

ya, dulu aku jahat. leh la kata tudung kadang2 pakai, kadang2 tak. walaupon ayah aku dah pesan, gi sekolah pakai tudung. itu time aku darjah 4 kat Ipoh. and then, bile aku pndh kat Johor, nasib baik 1st day kat skolah baru, aku memakai tudung. dan aku sgt shock sebab takde sorang pon free hair. and, baru aku tahu bahawa skolah2 di Johor mewajibkan student nye pakai tudung ketika kelas. oh..gitu.

so, aku mula slow2 pandai pakai tudung. wah..anjakan paradigma sehh. hehe.. but, bila dah besar, kita mahu cuba something different. aku pernah me'rebonding'kan rambut aku. time tu suka gila ar. dah macam artis aku rasa. muahaha.. aku pon mula pose2 gedik ambik gmbr. huh.. ntah pape jek aku rase. then, dah ambik gmbr ape plak function kalau tak post kat mana2 kan. time tu aku gila friendster. then, aku upload pix latest aku kat situ.

tapi syukur, bila aku jumpe dgn En. Dean, dia banyak advise aku. dia suruh aku delete sume gmbr2 tu. dan sekarang aku sedar sume tu takde guna. dan hanya datangkan dosa je pada aku.

tapi sekarang, bila member baik aku pulak buat camtu, aku kecewa. oh tidak. kenapa perlu kau upload gmbr sebegitu zara (bukan nama sebenar). memang kau cantik, tapi bertambah sexy dengan rambut baru. sekarang aku rasa kau tidak seperti dulu. tapi, aku tak reti nak nasihat mcm mana En. Dean nasihatkan aku. pape pon aku doakan moga kau tetap kau. bukan kau seperti dalam gmbar yang aku lihat.

aku juga berharap semoga kau takde lakukan benda2 yang dilarang walaupon tinggal di bandar besar. aku rindu zara yang dulu...

***********************

PEMBERITAHUAN


dengan ini diisytiharkan bahawa aku punye akaun Myspace telah selamat di'delete'kan. walaupon ada sedikit kesedihan, tapi harap kesedihan ini hanya seketika. oh.. aku mgkn akan merindui kamu incik MySpace..

12 tukang karut:

Cikgu Nort said...

x yah la nak tiru2... b urself... x smua laki yg suka pompuan gedik utk dibuat bini.... huahuahua..maaf la sape trasa

joegrimjow said...

huhu
bnile nak tutup penuh yek

eiza in the house.. said...

salam nard,
lama dah tak kesini...windu sama kamu..maaf sesgt k..sila ambik mycard akak disini yer http://bicarakueiza.blogspot.com/
yg atas sekali belah kanan..tq:)

Anonymous said...

emm bgus arr nard..!!
kat jb mmg cm tue...bak kata urg melentur buluh dr rebungnyakn..

harap nard akn terus bertudung ea!!!

myspace ditutup knp ea?
kf pon ade myspace tp hahah..xpernah updated or sumtink..mls arr..blog jae sllu on9..hahaha..

p/s: tima kaseh..wish kf psl biz perfumes tue ok!!!

*sowy ea pjg plak komen kf nie..:)

HEMY said...

bagus...

terima kasih share ayt dr quran. sblum ni aku penah debate tntg tudung bukan utk rambut shja. tp sbnarnya berat ke arah menutup dada.ayat ni dh buktikan sahihnya pandangn aku

utk kawan ko tu..takpe..skang ni jgn biar dia tak smyg terus. rmai yg tak bertudung baik...smyag jaga. so..doa n try la pelan2..jgn rasa dia lain terus..

ɥ s ɐ u said...

pompuan kalo pakai tudung lg nmpk cantik..

yg myspace tu, even dah delete account pun, pada dorang still ade lg..
maybe la..

zener_lie said...

mengingatkan aku ketika pergi ke aceh. dalam perjalanan salama 2 hari aku hanya melihat 2 orang saja yang tak pakai kerudung itupun anak sd :)

Insyirah said...

assalamua'alaikum whb :)

saudara nasrul nash:

Menutup aurat bukan soal cantik atau tidak, tapi menutup aurat tu HUKUM Allah yang memang perlu kita ikuti.

saudara helmi:

Maaf, saya ingin menegur ayat kamu berkenaan komen. Bukan bermaksud saya nak mengguris hati sesiapa. Sy berpegang pd hadist nabi: Qulil haqqo walau ka na murran. (Berkata benar walaupun pahit)

Bertudung itu satu KEWAJIPAN yang telah ditentukan ke atas setiap muslimah yang baligh. Sebagai seorang muslim, tak boleh kata ianya sesuatu yang "tak apa" seolah2 kamu memperlekehkan hukum Allah. Sedangkan solat itu juga satu kewajipan. Saya menyangkal hujah kamu bahawa yang bertudung tak semestinya baik.

Ini bukan SOAL baik atau tidak, menutup aurat ni kewajipan. Hak Allah, hukum Allah. Hukuman menanti di akhirat kelak bagi orang yang tidak menutup aurat (tidak bertudung) ialah dibakar pada kakinya dan menggelegak otaknya. Nauzubillah.

Hati-hati dengan kata2 kamu, takut membawa fitnah ke atas agama Allah ni. Skima menutup aurat bukan bertudung sekadar menutup kepala tetapi perlu dilabuhkan hingga menutup bahagian dada.

Maaf...
Saya hanya menyampaikan apa yang saya tahu.

Mama Hanim said...

setgh ada gak yg kata tudung tu trend je skang ni..

n a r d indie winkie said...

to nort: kepada sesape yang terasa. haha..

to joegrimjow: tutup penuh. Insyaallah..

to eiza: alrite2. nnti saya dtg jengah.

to kf: takpe pjg2 komen kf. no hal la. oh, delete atas sebab2 tertentu. cewah.. bukan la. dah bosan sebenarnye dgn ms.

to hemy: thanx for the advise. aku cuba nnti

to nasrul nash: siyes ke ada lagi? eh..kena wat recheck

to zener_lie: acheh is better than bali. haha..

to al-wirdah: terima kasih. saya suka info mcm ni. hope satu hari dpt post entry yang menarik lagi dari ini.

to maswani: bese la tu kak. tak tau nak komen pe...

Kapten Luffy said...

teruslah nasihat kawan kamu

jangan mengalah ya :)

gadis mcm kamu... bertuah!

Anonymous said...

entri penuh bermakna ..